Od Nas dla Was

Pozyskaliśmy dla Was ofertę edukacyjną na rok szkolny 2021/2022.
Pozyskujemy inne ważne informacje o szkołach.

Od Was dla Nas

Wesprzyj Nas i kup cegiełkę na rozwój portalu.



Czy śmiech może być nauką?

Zakończyła się szósta edycja konkursu połączonego z wolontariatem edukacyjnym "Uczeń dla Ucznia". Konkurs odbył się na to platformie www.wybieramwiedze.pl umożliwiającej udział w interaktywnych konkursach online oraz umożliwiającej działanie w Wolontariacie Edukacyjnym. 

Tym razem młodzież w rozprawce rozważała, czy śmiech może być również nauką.

Najlepsze prace zdaniem uczestników konkursu publikujemy poniżej.

 

FRANEK

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 18 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI

          Uważam, że żart i śmiech niekiedy może być nauką. Istnieje dużo gatunków literackich, które mają uczyć poprzez śmiech, takie jak bajki, fraszki, komedie. Powiedzenie “śmiech to zdrowie” towarzyszy nam w życiu codziennym. Śmiech pomaga nam “trzeźwym” okiem czasem spojrzeć na trudne sytuacje i wyciągnąć z nich naukę.

          Sądzę, że już w dzieciństwie rodzice przekazują wiedzę o świecie i ludziach, czytając im bajki, które bawią często do łez zarówno dzieci, jak i dorosłych. Doskonałym przykładem jest “Mikołajek” autorstwa René Gościnny'ego. To wesoła historia chłopca w wieku szkolnym, która opisuje sytuacje dnia codziennego w humorystyczny sposób. Uczy nas tego, jak dzieci patrzą na świat i problemy dorosłych. Przekazuje nam, że w życiu ważna jest przyjaźń bez względu na cechy charakteru i nieporozumienia.  

          Kolejny przykład to bajka “Szczur i kot” Ignacego Krasickiego. Tytułowy szczur przedstawiony jest jako postać zbyt pewna siebie i wyniosła. To staje się przyczyną jego klęski. Szczur pada ofiarą kota. Niewątpliwie utwór ostrzega przed pychą, która może nas zgubić.  

          Z pewnością naukę poprzez śmiech można odnaleźć również w filmach komediowych. Przykładem takiego obrazu jest “Miś” w reżyserii Stanisława Barei. Komedia w zabawny sposób przedstawia codzienne życie ludzi w trudnych czasach. Otaczający ich świat jest pełen absurdów. Reżyser z przymrużeniem oka przestrzega nas przed komunizmem.  

          W życiu codziennym śmiejemy się z różnych sytuacji, w ten sposób łatwiej nam przyjąć i wyciągnąć z nich jakąś naukę. Przykładem mogą być zdarzenia, w których popełniliśmy błąd. Kiedy się z niego śmiejemy łatwiej jest nam go zrozumieć, niż kiedy odbieramy go negatywnie i nie myślimy, jak stać się lepszymi. Gdy pozytywnie i z czystym sumieniem patrzymy na świat, dostrzegamy rzeczy, których w złości byśmy nie dojrzeli.

          Uważam, iż przytoczone przeze mnie argumenty potwierdzają tezę, że żart i śmiech może być nauką. Poprzez humor łatwiej pewne rzeczy zrozumieć i zaakceptować, nawet jeśli krytyka dotyczy nas samych.

 

BRYGIDASZMUC

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 22 Z ODDZIAŁMI INTEGRACYJNYMI IM. JAROSŁAWA IWASZKIEWICZA W RZESZOWIE

          Czym tak naprawdę jest nauka? Nauka to jeden z gatunków wiedzy ludzkiej. Słowo „nauka” można tłumaczyć na wiele sposobów. Jednak teraz skupmy się na jednym - nauce o otaczającym świecie, w którym żyje każdy z nas. 

Zgadzam się z tezą, że żart i uśmiech niekiedy mogą być nauką. 

          W literaturze wiele jest utworów, które pouczają, jednocześnie bawiąc. Przykładem są „Bajki i przypowieści” Ignacego Krasickiego. Jedna z nich, zatytułowana “Szczur i kot” opowiada o szczurze, który pysznił się możliwością siedzenia na ołtarzu. Jednak, gdy zaczął dusić się zbyt dużą ilością dymu kadzideł, pojawił się kot. W finale szczur został porwany i uduszony przez zwierzę, które wykorzystało okazję. Bajka ta przestrzega przed zarozumialstwem, które może prowadzić do wyniszczenia, przegranej. Jest to jedno z wielu dzieł Ignacego Krasickiego, które doskonale pokazuje to, że komizm postaci i sytuacyjny, może dużo nauczyć, gdy zagłębimy się w jego istotę. 

          Drugim moim argumentem są doświadczenia życiowe. Wiele przydatnych w życiu informacji zrozumiałam dzięki ironii. Zazwyczaj jest tak, że w zwykłych żartach znajdujemy „drugie dno”. Mówimy je, żeby się pośmiać, ale także, by ktoś zagłębił się nad kwintesencją istnienia jakiejś rzeczy, aby przemyślał jakiś czyn, zachowanie. Ale dlaczego nie łatwiej jest powiedzieć wprost? Myślę, że w taki sposób przekazujemy często więcej, a refleksje wyłaniające się z żartów mocniej zapadają w pamięć. Można powiedzieć, że jest to zilustrowana, w dowcipny sposób, postawa godna naśladowania… lub wręcz przeciwnie. 

          Jak wynika z przywołanych przeze mnie przykładów śmiech to też nauka. Nie bez powodu osoby z dobrym poczuciem humoru często uważane są za osoby inteligentne. Rozumieją one istotę i wagę wielu rzeczy, których nie widać gołym okiem i dzielą się tymi wiadomościami w najprostszy, często zabawny sposób. Taka rozmowa może być lekcją na całe życie.

 

A.R.

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 222 IM. JANA BRZECHWY

          Ostatnio zastanawiałam się, czy żart i śmiech niekiedy może być kształceniem. W świecie edukacji młody człowiek zna takie pojęcie jak: nauka przez zabawę. Ten sposób według psychologów i nauczycieli jest bardzo dobry dla początkującego ucznia, jak i dla nastolatka. Udowodniono bowiem, że dzięki temu dziecko z większą przyjemnością i łatwością przyswaja dany materiał. Dlatego uważam, że nauka może występować w formie rozrywki. Potwierdzę to podając poniższe argumenty.

          Po pierwsze po przez krótki, śmieszny i łatwy do zrozumienia utwór poetycki, ludzie są w stanie wyciągnąć morał i na przyszłość nie robić błędów opisanych w dziełach literackich. Przykładem tego jest książka ,,Szczur i kot” autorstwa Ignacego Krasickiego. Głównym bohaterem tej krótkiej bajki jest Szczur, który siedzi na ołtarzu podczas mszy i przechwala się do swojego rodzeństwa, prawiąc sobie niezasłużone komplementy. Taka postawa obróciła  się przeciwko niemu: dym z kadzidła sprawił, że bohater się zakrztusił, co z kolei wykorzystał przyczajony nieopodal kot, który porwał go i udusił. Bohater zamiast być uważnym na otaczający świat pełen zagrożeń, wolał napawać się nieswoimi zaszczytami. Utwór uczy, aby nie ulegać fałszywej dumie, ponieważ może to prowadzić do zguby. W końcu głupota i pycha rosną na tym samym drzewie.

          Kolejnym argumentem jest to, że nawet podczas zwykłego oglądania obcojęzycznego filmu lub serialu, młodzież uczy się nowych wyrazów i udoskonala swój ‘’drugi język’’. Dzięki czerpaniu z tego przyjemności, akcent, różnorodność i znajomość wyrazów będzie coraz lepsza. Dowodem na to jest zwykłe życie codzienne, gdzie ludzie mogą po jakimś czasie sami zaobserwować swoje postępy.

          Podsumowując, łączenie relaksu z nauką na przykładzie oglądania filmów z  dowcipnym i niewielkim dziełem jest  bardzo uczące. Ludzie  dzięki tej metodzie z przyjemnością i z łatwością, lepiej przyswajają różne dziedziny i zazwyczaj zapamiętują je dłużej niż rzeczy wykute na pamięć.

 

WIKTORIASZ

JASNOGÓRSKA PUBLICZNA OGÓLNOKSZTAŁCĄCA SZKOŁA MUZYCZNA I ST. W CZĘSTOCHOWIE

          Żart jest nieodłącznym elementem życia człowieka. Kiedy człowiek się uśmiecha, to innym ludziom poprawia się samopoczucie i życie nabiera kolorów. Poprzez śmiech możemy się wiele nauczyć. Przekonują o tym przykłady zarówno z literatury, jak i z filmów.

          Jednym z utworów, w którym humor może powodować u nas refleksje, jest komedia Aleksandra Fredry pod tytułem „Zemsta”. W książce w zabawny sposób ukazany jest konflikt dwóch sąsiadów- Rejenta Milczka i Cześnika Raptusiewicza. Spierają się oni ze sobą i są tak zajęci kłótniami, że nie zauważają, iż bratanica Cześnika i syn Rejenta są w sobie zakochani.   Młodzi nie mogą jednak być razem. Ostatnie, czego sąsiedzi chcą, to ślub ich wychowanków. Dlatego też Klara i Wacław starają się pogodzić zwaśnione rodziny, co im się udaje. Komedia Fredry uczy nas, iż miłość w życiu jest najważniejsza. Aby osiągnąć cel, trzeba wytrwale dążyć do jego realizacji.

          Kolejnym dziełem, które przemawia za słusznością mojej tezy, jest film „Jak zostać kotem”. Tom Brand jest zatraconym w swojej pracy biznesmenem, który nie poświęca wystarczająco dużo czasu swojej rodzinie. Ulega wypadkowi, w trakcie którego zostaje uwięziony w ciele kota. Bohater musi się zmienić. Historia Toma pokazuje, że w życiu najważniejsza jest rodzina.  

          Następnym utworem literackim, które uczy przez śmiech, jest satyra Ignacego Krasickiego „Żona modna”. Pisarz wyśmiewa  w niej negatywne cechy charakteru u ludzi, takie jak: chciwość, rozrzutność i nadmierne podążanie za modą. Piotr żeni się dla wzbogacenia. Żona modna przeprowadza się na wieś i zmienia dworek szlachecki w pałac. Przez jej zachcianki, dochodzi do tragedii-zapala się stodoła. Z tej historii można wyciągnąć morał, iż w życiu pieniądze nie są najważniejsze.

          Podsumowując, twórcy literatury i filmów często w sposób zabawny i żartobliwy pokazują nam, co jest w życiu ważne i jakimi wartościami należy się kierować. Dlatego żart    i śmiech mogą być dla nas nauką.

 

AGATA_R   

NIEPUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA PROMYK SZKOŁA JAK DOM Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI IM. IGNACEGO JANA PADEREWSKIEGO W SZCZECINIE

          Wszyscy się cały czas uczymy. Ludzie wymyślili mnóstwo zachowań, które pozwalają nam przyspieszyć ten proces. Wykorzystali oni również tak zwaną pamięć emocjonalną. Dzięki niej łatwo przyswajamy wiedzę  zdobytą uczuciowo. Radość czy dobre nastawienie wystarczy, aby dany moment zapamiętać na długo. Uważam, że śmiech i żart może być nauką.

          Pierwszym dowodem na to, że śmiech niekiedy może być nauką, są zabawne teksty min. wiersze, dramaty komediowe, czy satyry. Dzięki nim mamy możliwość zwrócenia uwagi na różne zachowania i problemy, występujące w naszym codziennym życiu. Przykładem jest bohater z utworu Aleksandra Fredry pod tytułem “Zemsta”, który nazywał się Józef Papkin. Poprzez wyolbrzymienie jego cech tchórzostwa, pychy, a także bezkrytycznego naśladowania obcej mody,  uczymy się  kontrolowania nieodpowiednich zachowań. Każdy czytelnik może zastanowić się nad swoim sposobem postępowania wobec innych i stosunkiem do mody.

          Następnym potwierdzeniem, że możemy się uczyć poprzez śmiech, są zabawne filmy min. komedie. Oglądając je, relaksujemy się. Komedie zapewniają widzom mnóstwo humoru i ogrom wiedzy. Idealnym przykładem jest film animowany  pod tytułem “W głowie się nie mieści.” Żartobliwy sposób przedstawienia  tego, co dzieje się w naszym mózgu, daje widzom do zrozumienia, że nie powinni ograniczać się tylko do kilku lub jednej emocji.  Każda z nich odgrywa bardzo ważną rolę w życiu człowieka.

          Oprócz tego, powinniśmy zauważyć, że uczymy się również na własnych błędach. Czyjeś zachowanie, które nas rozśmiesza, nie musi koniecznie rozbawić wszystkich, a wręcz może komuś sprawić przykrość. Jesteśmy wówczas odpowiedzialni za nasze czyny i powinniśmy natychmiastowo przeprosić wyśmianą przez nas osobę. Poza tym, my również możemy się kiedyś znaleźć w takiej sytuacji. Idealnie opisuje, to powiedzenie: “Nie śmiej się dziadku, z czyjegoś wypadku. Dziadek się śmiał i to samo miał.”

          Podsumowując,  śmiech i żart może być nauką dla każdego człowieka. Dzięki pamięci emocjonalnej, zabawne teksty literackie, filmy itp. mogą w łatwy i przyjemny sposób przekazać nam potrzebną wiedzę. 

 

DAMIAN PTASZYŃSKI

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 29 IM. JANA KOCHANOWSKIEGO

          Śmiech jest nieodłącznym elementem naszego życia, dzięki niemu jesteśmy w stanie podejść z dystansem do samych siebie jak i do otaczającego nas świata oraz innych ludzi. Śmiech sprawia, że stajemy się mniej zestresowani i jesteśmy bardziej towarzyscy. Uważam również, że śmiech może być doskonałą formą nauki, co spróbuję udowodnić poniższymi argumentami.

          Świetnym przykładem nauki poprzez żart mogą być bajki Ignacego Krasickiego które poprzez zabawne przykłady pokazują nasze wady oraz uczą, jak nie należy postępować. I tak np. bajka „Przyjaciele” piętnuje udawaną, fałszywą przyjaźń, obłudę oraz egoizm. Autor przestrzega przed łatwowiernością, naiwnością a także przed zbytnim pokładaniem nadziei w innych. Innym przykładem może być bajka „Szczur i kot”, w której zarozumiały szczur jest tak skupiony na sobie, że nie zauważa niebezpieczeństwa i pada ofiarą kota. Wypływająca nauka to to, że nie można być zarozumiałym, pysznym, próżnym, ani takim, który widzi tylko koniec swojego nosa.

          Kolejnym przykładem potwierdzającym postawioną tezę będzie utwór Aleksandra Fredry pt. „Zemsta”. Komedia ta ukazuje świat szlachecki na wesoło. W osobach bohaterów Zemsty możemy zobaczyć listę wad tj. pieniactwo, awanturnictwo, fałszywą pobożność, materializm, pychę oraz egoizm. Czytając utwór śmiejemy się, i jednocześnie uczymy na błędach popełnionych przez bohaterów.

          Na zakończenie posłużę się cytatem "I śmiech niekiedy może być nauką, kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa, i żart dowcipną przyprawiony sztuką zbawienny, kiedy szczypie, a nie kąsa (...)” z utworu „Monachomachia” Ignacego Krasickiego.

          Podsumowując, utwory humorystyczne niosą ze sobą nauki moralne a ich wartość dydaktyczną doceniali poeci i pisarze różnych epok.